Menu


Luxusní nákupní centrrum ve Vatikánu

 

 

(Řím) V listopadu bude ve vatikánské budově pár metrů od Svatopetrského náměstí otevřeno nové luxusní nákupní centrum s názvem Vatican Mall. Je to v rozporu s "chudou církví pro chudé", o které mluví papež František?

Podle Vatikánu patří pozemek budoucího nákupního centra na jihovýchodní straně Vatikánu poblíž Papežské univerzity Urbaniana Kongregaci pro evangelizaci národů, ale spravuje ho italská společnost Terminal Vaticano, která na něm provozuje pětipatrové parkoviště, jež pojme přes 800 aut a téměř 100 autobusů.

Část pozemku byla nyní převedena na společnost Gasak, která zde otevírá nákupní centrum. Bylo do něj investováno 15 milionů eur. Výjimečně výhodná je zde nejen lokalita, ale také právní status, který podnikatele zvýhodňuje.

"Naše společnost Gasak Srl není přímo spojena s majitelem nemovitosti (Vatikánem), ale s Terminal Vaticano Srl, která zase spravuje celou vícepodlažní budovu jménem majitele nemovitosti," uvedla provozní společnost Vatican Mall pro tiskovou agenturu EFE. Bývalá ošetřovatelská škola dětské nemocnice Bambino Gesù se stane chrámem konzumu.

Z právního hlediska není na stavbě nic špatného, ale ne všem uvnitř vatikánských zdí se líbí. Když se na to zeptáte, často slyšíte spíše rozpačité "To nejsme my", "My s tím nemáme nic společného". Kritikům vadí, že tak blízko Svatopetrského náměstí, kde každou noc přespávají desítky bezdomovců, vzniká luxusní nákupní centrum, kde budou podle webových stránek Vatican Mall nabízeny "pouze nejlepší národní a mezinárodní značky" a zboží bude pro občany zemí mimo EU "osvobozeno od daní". Italský biskupský deník Avvenire se 4. října cítil nucen zveřejnit článek na obranu Vatikánu. V něm s odkazem na provozující společnost Gasak tvrdí, že luxusní nákupní centrum ve skutečnosti vůbec nebude luxusním nákupním centrem, a pokud ano, tak jen trochu.

Kritici se také obávají "spojení" s Vatikánem, které vytváří nejen název nákupního centra, ale také logo zobrazující baziliku svatého Petra a Svatopetrské náměstí. Kritici tvrdí, že je to příliš "vatikánské". Zprostředkovává a propaguje blízkost, která ve skutečnosti neexistuje. Obě zúčastněné společnosti jsou italské, nikoli vatikánské. Společnost Gasak platí nájem společnosti Vatican Terminal. Tato spojení však nejsou zcela pravdivá.

57 obchodů, restaurací, uměleckých a charitativních zařízení

Projekt vznikl s podporou kardinála Luise Antonia Tagleho. Emeritní arcibiskup z Manily byl v roce 2019 papežem Františkem jmenován do Římské kurie jako kardinál prefekt Kongregace pro evangelizaci národů, nyní Dikasteria pro evangelizaci. Podle poslední reformy kurie, kterou František uvedl v platnost 5. června, se vedení tohoto dikasteria ujme sám papež, kterému budou pomáhat dva proprefekti. Tato část reformy však dosud nebyla provedena. "Červený papež", jak se prefektovi tohoto dikasteria také říká, si vybral projekt Gasak kvůli jeho "technologickým a udržitelným vlastnostem". Zelená etiketa je nyní v módě.

Tagle, který má blízko k papeži Františkovi, je od roku 2015 také předsedou Caritas Internationalis, zastřešující organizace všech národních sdružení Caritas.

Podobnou kritiku a diskusi Františkův pontifikát zažil už před několika lety, když se na podzim 2016 ve vatikánském objektu otevřela kavárna Hard Rock Cafe a na začátku roku 2017 pobočka McDonald's.

Společnost Gasak uvádí, že otevření nového nákupního centra je plánováno na listopad: Vatican Mall bude "jednou z turistických atrakcí Svatého roku 2025", jak sebevědomě tvrdí, kdy se v Římě očekávají miliony poutníků. V obchodním centru bude 57 obchodů "od oblečení přes doplňky a obuv, šperky, domácí potřeby, kosmetiku až po jídlo a víno v gastronomickém pavilonu". V nákupním centru bude údajně k dispozici dostatek parkovacích míst, protože bude mít "tisíc parkovacích míst".

Provozující společnost zdůrazňuje, že o charitativní aktivity nebude nouze. V sekci "Social Glamour" na webových stránkách Vatican Mall se uvádí, že záměrem je "zahájit sociální kampaně na podporu lidských práv" prostřednictvím "výběru a kvalifikace produktů a služeb jako social glamour".

"Přístup společnosti Vatican Mall ztělesňuje ducha budování mostu k druhým, s hmatatelnou a trvalou podporou humanitárních a zdravotnických organizací a zvláštním zaměřením na sociální otázky."

Gasak si však nárokuje nezávislost, protože zároveň říká, že tyto aktivity nemusí být nutně odsouhlaseny Vatikánem.

Text: Giuseppe Nardi