Menu


Ohlédnutí za Hromnicemi


Lumen ad revelationem

Homilie arcibiskupa Carla Maria Viganò

na svátek Očištění Panny Marie Nejsvětější

Tu es qui restitues hæreditatem meam mihi .

Ps 15, 5

MOJE OČI viděly tvou spásu, kterou jsi připravil přede všemi národy. Těmito slovy starý Simeon chválí Pána za to, že mu udělil výsadu být svědkem naplnění proroctví tím, že mohl držet v náručí malého Mesiáše, který byl přinesen do chrámu, aby byl obřezán podle předpisů Starého Zákona. Tento krátký, ale hluboký chvalozpěv se opakuje každý den v breviáři, takže modlitba, kterou církev recituje na konci dne, nás připravuje na konec našeho pozemského vyhnanství s pohledem obráceným k Našemu Pánu.

Dnešní svátek byl až do reformy z roku 1962 zasvěcen Očišťování Přesvaté Bohorodičky, a byl tedy mariánským opakováním kajícího charakteru, zvýrazněným nafialovělou barvou rouch; stejně jako povaha obřadu očišťování, který všechny židovské matky musely podstoupit čtyřicet dní po porodu, byl rázu kajícího (Lv 12:2). Dokonce i svatá církev uchovává v Rituale Romanum zvláštní požehnání pro ženy, které nedávno porodily, které se již nepoužívá, ale bylo by vhodné zbožnou praxí obnovit pro jehí duchovní význam.

Co se týče obřadu Křtu našeho Pána v Jordánu, tak ani obřad Očišťování neměl pro Nejsvětější Marii striktně žádný smysl ani užitek, protože byla nejčistší a neposkvrněná díky Neposkvrněnému Početí. Svým podřízením se tehdy platnému Zákonu nám Panna Maria dává příklad poslušnosti náboženským předpisům, abychom nezapomněli, že jsme děti hněvu a že si zasloužíme Milost pouze pro nekonečné zásluhy, které Spasitel získal. nás svým utrpením a smrtí na kříži.

Roncalliho reforma - kterou stejní odborníci, kteří pracovali na reformě Svatého týdne za Pia XII. a poté na celém corpus liturgicum s montinským obřadem - změnila název svátku z Očišťování Panny Marie na Představení v chrámě našeho Pána. Motivací bylo nastavit oslavu v kristocentrickém klíči - něco samo o sobě zákonné, a proto to faráři uvítali. Ve skutečnosti bylo cílem autorů reformy z roku 1962 otevřít koncilní Overtonovo okno , otevřené Ordo Hebdomadæ Sanctæ establishmenttus. Nezmíněný účel, a z tohoto důvodu přísně skrytý, aby nebyl ohrožen budoucí vývoj, spočíval v oslabení kultu Panny Marie a svatých - jak je vidět například z překlasifikování svátků  - v pro-protestantské funkci. Chápeme tedy, že pod zdáním neškodné a doktrinálně přijatelné změny nebylo záměrem ani tak zdůraznit ústřední postavení našeho Pána v liturgickém cyklu, ale použít jej jako záminku k sesazení Matky Boží, považované za překážku ekumenického dialogu. Po malých krůčcích se tedy inovátorům podařilo zapomenout na nauku o prostřednictví a očištění Panny Marie, aniž by je výslovně popírali.

Katolíci dobře vědí, že uctívání Panny Marie v hyperdulii neubírá nic na uctívání latria kvůli božskému Majestátu, ale spíše usmiřuje Syna prostřednictvím Jeho nejvznešenější Matky, v níž vykonal zázraky: quia fecit mihi magna qui potens est. Místo toho heretici projevují svou hrůzu při pouhé zmínce o Panně Marii, protože Její pokora a poslušnost představují nesnesitelnou urážku pýchy a neposlušnosti Satana, jejich otce. A jestliže Pán ve své nekonečné moudrosti chtěl, aby Neposkvrněná Panna pošlapala hlavu prastarého hada, proč bychom měli očekávat – jako protestanti –, že se s Ním vypořádáme přímo, pohrdneme mocnou Prostřednicí, kterou neváhal u nohou kříže   dát nám jako matku a obhájce? Neurazili bychom Pána tím, že bychom se slávou Jeruzaléma, radostí Izraele a ctí našeho lidu zacházeli s malým ohledem a nedůvěrou ?

Ponechme tato pozorování stranou a meditujme o tajemstvích tohoto svátku, ve kterém pravé náboženství vítězí nad pověrami tím, že nahrazuje dřívější pohanské svátky obřadem žehnání svíček. Papež sv. Gelasius chtěl zavést tento svátek, protože na konci století byli Římě ještě lidé oddaní kultu idolů, kteří nosili po městě pochodně. Kristus Lux mundi, proto si znovu přivlastňuje symbol světla, které Mu uzurpovali pohané. V tomto smyslu je důležité připomenout si mystickou interpretaci svatého Anselma: vosk - říká - dílo včel, je tělem Kristovým; knot, který je uvnitř, je jeho duší; a plamen, který září v horní části, je jeho božství. Tělo, duše, božství: spojení těchto prvků umožnilo našemu Pánu, aby nás vykoupil jako Hlavu lidského rodu a odčinil Adamovu nekonečnou vinu díky nekonečné hodnotě Své Oběti, přesněji Oběti Člověka-Boha, nabízené Veličenstvu Otce jako nápravu za prvotní hřích a za všechny viny spáchané všemi lidmi až do konce časů.

Sledování tohoto dění je skvělé , říká Simeon. Spása je událost rozšířená na všechny a na rozdíl od lidí, kteří byli vyvoleni, se křesťanský lid nerozlišuje podle rasy, ale podle adopce. Křtem se skutečně stáváme Božími dětmi, jeho dědici a Kristovými spoludědici, jak říká svatý Pavel (Řím 8, 14-19) a jak zpívá žalmista: Pán je mé dědictví a můj kalich (Ž 15, 5). Neboť tato spása byla připravena před očima všech národů; proto jsou všechny národy povolány k tomu, aby poznaly, klaněly se a sloužily pravému Bohu. Laudate Dominum omnes gentes (Ž 116, 1), et adorabunt eum omnes reges terrae; omnes gentes servient ei (Ž 71,11).

Lumen ad revelationem gentium, et gloriam plebis tuæ Izrael . Zjevení pohanů a sláva Božího lidu – kterým je svatá církev – jsou úzce spojeny: bez kázání není zjevení; a bez zjevení není žádná sláva pro nebeský Jeruzalém, pro nový Izrael. Jestliže však nevěry synagogy v rozpoznání Kristova světla způsobily její pád a rozptýlení jejích dětí, oč větší musí být potupa pro ty, kdo žijí pod Novou a věčnou smlouvou, jsou znovuzrozeni v Kristu a spolu s Ním vzkříšeni. , ale nehlásají spasení, které Bůh vykonal skrze umučení svého božského Syna?

Když se Náš Pán jednou setkal se zákoníky v chrámu, vysvětloval jim význam Písma a zejména jim ukázal, jak se v Něm naplnila proroctví, synagoga byla stále věrná Smlouvě s Bohem. Ale když byl Sanhedrinem odsouzen k Pontskému Pilátovi s obviněním z rouhání - Bůh se prohlásil se za Boha - k smrti, velekněží popřeli víru, zaslepeni strachem, že ztratí svou prestiž s příchodem Mesiáše, kterého Židé považovali nejen za duchovního Spasitele, ale také a především časného a politického vůdce. Jejich odpadlictví je vedlo k tomu, že umlčeli pravdy obsažené ve Starém zákoně, se  které distancovaly od jejich snahy přizpůsobit náboženství výhodám doby a okolností, a že si zasloužil tolik přísných napomenutí od posledních izraelských proroků. Židovský národ, udržovaný v nevědomosti tehdejší náboženskou autoritou, byl jistě dezorientován a pohoršen, protože jeho prostá víra ho naučila, že nyní nadešel čas pro narození Mesiáše ve městě Betlémě. Z tohoto důvodu byla zničením chrámu císařem Titem rozprášena celá kněžská kasta – kmen Levi –: i dnes jsou synové synagogy rozptýleni po celém světě bez pevnéhoho místa uctívání a bez možnosti rekonstruovat genealogii Levitů k oslavě obětí. Obrovský osud židovského lidu kvůli zradě jeho kněží! protože je jejich prostá víra naučila, že nyní nastal čas pro narození Mesiáše ve městě Betlémě. Z tohoto důvodu byla zničením chrámu císařem Titem rozprášena celá kněžská kasta – kmen Levi –: i dnes jsou synové synagogy rozptýleni po celém světě bez místa uctívání a bez možnosti rekonstruovat genealogii Levitů k oslavě obětí. Obrovský osud lidu kvůli zradě jeho kněží! protože je jejich prostá víra naučila, že nyní nastal čas pro narození Mesiáše ve městě Betlémě. Z tohoto důvodu byla zničením chrámu císařem Titem rozprášena celá kněžská kasta – kmen Levi –: i dnes jsou synové synagogy rozptýleni po celém světě bez místa uctívání a bez možnosti rekonstruovat genealogii Levitů k oslavě obětí. Obrovský osud lidu kvůli zradě jeho kněží! a aniž by byl schopen rekonstruovat genealogii Levitů k oslavě obětí. Obrovský osud lidu kvůli zradě jeho kněží, aniž by byl schopen rekonstruovat genealogii Levitů k oslavě obětí.

Přesto, tváří v tvář přísnosti, s jakou Pán soudí své služebníky, zvláště když neplní své posvátné povinnosti a klamou věřící, zdá se, že duchovní Nové smlouvy lehkovážně zvažují své nedostatky, jejich nevěry, jejich mlčení před těmi, kdo hlásají omyl. a popírat nebo mlčet o Pravdě. Najdeme v nich stejnou aroganci , stejnou šílenou domněnku vzepřít se nebi, a je neomylně potrestáno nemesis ., fatální trestanec zneužití pravomoci a pýchy. Tyrani tohoto světa, obdaření občanskými a církevními úřady, a ti, kteří jim vzdávají otrockou poctu ze strachu, že se ocitnou proti proudu nebo že budou označeni jako „rigidní“, „základní“, nikoli „zahrnující“ a „rozdělující“. To by si měl dobře pamatovat. Ať o tom přemýšlejí ti, kteří podvodně zneužívají autoritu k opačnému účelu, než je ten, který ji legitimuje. Když věří, že   mohou vládnout svým poddaným: nil inultum remanebit .

Přistupujme tedy ke svaté Oběti se svatou bázní Boží, očišťujme se od hříchů častým přistupováním ke zpovědi a s lítostí vzbuďme úkon lítosti, jakmile se dopustíme nějakého hříchu. Kéž nám pomáhá naše duchovní dispozice k nápravě a k tomu, abychom se nestali méně nehodnými božských tajemství, a pomáhá nám přijímat Nejsvětější svátost se vzpomínkou a vroucností: ať Kristovo světlo osvítí naši mysl v těchto chvílích zkoušky a zapálí naše srdce lásku k Lásce, abychom se stávali zase světlem, které osvěcuje lidi. Nechť je náš život každodenním svědectvím, že jsme opravdové děti Boží, abychom mohli spolu se žalmistou zvolat: Pán je mé dědictví a moje spása .

Amen.


+ Carlo Maria, arcibiskup 2. února 2023

In Purificatione Beatæ Mariæ Virginis