Menu


Synoda o synodalitě - syntéza shromáždění konaného v Madridu

 

Viz rejstřík článků na toto téma.

 

Diecézní fáze synodální synody ve Španělsku skončila 11. června 2022 závěrečným synodálním shromážděním Španělské biskupské konference, které se konalo v Madridu, a oficiálním uzavřením synodální fáze ve Španělsku. Tohoto posledního shromáždění se zúčastnilo několik laických synodních člen

Shromáždění předložilo konečné shrnutí dokumentů shromážděných během diecézní fáze. Od zahájení synody 10. října 2021 až do jejího uzavření ve Španělsku 11. června 2022 byly zapojeny všechny španělské diecéze, řeholní kongregace, instituty sekulárního a kontemplativního života, apoštolská hnutí a mnoho dalších apoštolských institucí.

Ve Španělsku se této společné cesty zúčastnilo 14 000 synodálních skupin, které tvoří více než 215 000 lidí, především laiků, ale také zasvěcených osob, řeholníků, kněží a biskupů.

Zapojeno bylo všech 70 diecézí s 13 500 farními skupinami, četnými řeholními kongregacemi a 11 regionálními konferencemi, 215 klauzurními kláštery, 20 diecézními charitami, 37 laickými hnutími a sdruženími, 21 sekulárními instituty. Dokument specifikuje:

„Výzva papeže Františka k účasti na synodě byla přijata s nadšením a nadějí a bylo pochopeno, že účelem této diecézní fáze nebylo odpovědět na dotazník, ale začít pokládat synodalitu za základní součást existence církve a výsledný „synodální styl“ jako vhodný způsob k vytváření církve.“

Dokument přináší zajímavý postřeh k liturgii

"Zjišťujeme, že liturgie je prožívána chladně, pasivně, ritualizovaně, monotónně a odtažitě. Je to z velké části způsobeno nedostatečným školením o jejím obsahu, což vede k nepochopení toho, čím je a co znamená, a nedostatek účasti na jejím vývoji, což vede k lhostejnosti.

Čtenáři, který se nenarodil včera, je přirovnání jasné: jsou to stejné výtky, které byly adresovány svého času tridentské mši, aby ji bylo možno nahradit novým nadšeným, radostným, aktivním slavením ... před více než 50 lety . Jaké přijetí! Dokument pokračuje:

"Z tohoto důvodu je nezbytné posilovat liturgickou formaci a podporovat živou a plodnou účast prostřednictvím vytváření skupin liturgické animace. Je také nutné vážně uvažovat o přizpůsobení jazyků, oděvů a některých obřadů vzdálenějších současnosti." čas“, všechny věci zapsané v Koncilu téměř 60 let ...

Dokument pokračuje v hlavních řešených problémech: „naslouchání“, které se týká přijímání lidí, kteří potřebují podporu – zejména rozvedených a znovu sezdaných nebo LGBT lidí. Potřeba formace: dokument uznává, že laici jsou často špatně vyškoleni, ale nesnaží se tuto mezeru zaplnit.

Přesto doufají ve spoluzodpovědnost laiků – tedy bez formace – a také v boj proti autoritářství. Jak se rozhodnout, pokud máte nedostatečný trénink? A to vše aniž bychom zapomínali, že autorita v církvi byla dána Bohem hierarchii a jejím pomocníkům: biskupům a farářům.

Podporuje se také dialog se světem, „opouštějí vizi církve zadržování, aby přešli k autentické církvi odchodu“. Protože „církev je vnímána jako reagujícíí instituce s několika málo návrhy, daleko od dnešního světa“. Je to tak právem, protože tento svět a zvláště ten dnešní se staví proti církvi.

Je třeba dospět k „určitým konkrétním tématům, která našla silnou rezonanci“.

 ¨Co je to za církev?

Tato témata nám to prozradí.

"Především jde odkaz na roli žen v církvi, jakou je jejich péče, nezbytnost a vhodnost. Jejich význam při budování a udržování našich komunit je oceňován jakožto jejich přítomnost v odpovědných a rozhodovacích orgánech Církev, což je považováno za zásadní záležitost."

"Existuje jasná obava z omezené přítomnosti a účasti mladých lidí na životě a poslání církve."

"Rodina je považována za prioritní oblast evangelizace."

"Téma sexuálního zneužívání, zneužívání moci a zneužívání svědomí v církvi mělo důležitou ozvěnu, s důrazem potřebu odpuštění, provázení a nápravy."

„Názor většiny zdůraznil potřebu institucionalizace a posílení laických služeb."

"Zvláštní pozornost musí být věnována tématu dialogu s jinými křesťanskými vyznáními a jinými náboženstvími. Uvědomujeme si, že v našich komunitách máme málo ekumenických zkušeností, ale chápeme potřebu nastolit tento dialog tam, kde neexistuje."

A konečně, aniž by se čekalo na výsledek synody, dokument zdůrazňuje výzvu adresovanou všem, „abychom kráčeli společně a obnovili a prohloubili svůj způsob účasti vcírkvi, na hlubinách jejího tajemství, a to ve dvou aspektech, které ji definují. : společenství a poslání."

"Tato výzva znamená reagovat na tři jasně uváděné naléhavosti: zvýšení synodality, podpora účasti laiků a překonání klerikalismu."

A konečně – v neposlední řadě – „ačkoli se jedná o otázky kladené pouze v některých diecézích a malým počtem skupin či jednotlivců, považujeme za vhodné zahrnout jejich požadavek týkající se potřeby prohloubení rozlišovací schopnosti v otázce fakultativního celibátu. A v menší míře také …kněžského svěcení žen.

 Toto posledně uvedené začlenění vyvolalo neshody mezi španělskými biskupy, mezi těmi, kteří pevně podporují katolickou doktrínu, a těmi, kteří jsou připraveni ji obětovat na oltáři synodality.

Jak bylo snadné předvídat a jak již bylo řečeno mnohými, tato synoda, skutečný brainstorming v katolickém stylu, se konnal na pozadí útoku na autoritu a zavedení značné dávky demokracie do vedení církve což nevyhnutelně provokuje rostoucí kakofonii, z níž může vzejít jen další zmatek a nakonec i rozkol. To by byl smutný výsledek pro „společnou cestu“.

 (Zdroj: InfoCatolica / conferenciaepiscopal.es - FSSPX.Actualités